ПОБУДОВА ФОРМАЛЬНОЇ МОДЕЛІ ПРОЦЕСУ ВИБОРУ ЕКСКУРСІЇ ДЛЯ УЧНІВ НА ПРИКЛАДІ ШКОЛИ «PUSH У ХАРКОВІ» У ВИГЛЯДІ ЛОГІЧНОЇ АСП-МЕРЕЖІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/csit-2025-3-2

Ключові слова:

алгебра скінченних предикатів, декомпозиція, логічна АСП-мережа, формальна модель, бінарне відношення, школа, екскурсія

Анотація

Статтю присвячено дослідженню інструментарію алгебри скінченних предикатів для побудови мережевої моделі для формалізації процесу вибору освітніх екскурсій учнями загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема школи «Push у Харкові». Метою роботи є аналіз предметної області та побудова відповідної математичної моделі у вигляді логічної АСП-мережі. Організація екскурсій є важливою складовою освітнього процесу, адже дозволяє поєднувати навчання, розваги, соціальну інтеграцію та профорієнтацію учнів. У контексті сучасних викликів, таких як забезпечення безпеки, відповідність освітнім цілям та оптимізація витрат, постає необхідність у розробці ефективних методів планування та вибору екскурсій, що обумовлює практичну значимість поставленої задачі.Застосування алгебри предикатів у цій сфері дозволило формалізувати процес вибору екскурсій із урахуванням великої кількості параметрів, зокрема вартості, тривалості, рівня безпеки, категорії учнів, інтересів, освітніх цілей, умов проживання тощо. Методика побудови логічних мереж забезпечує системний аналіз предметної області і побудову  математичної моделі у вигляді складного багатомісцевого відношення через композицію відповідних бінарних відношень, отриманих внаслідок проведеного аналізу предметної області, що дозволяє оптимізувати обробку вхідних знань.

Математична модель процесу вибору екскурсій представлено багатомісцевим предикатом, що залежить від множини змінних, де кожній змінній відповідає певна область визначення. Обробка знань відбувається у вузлах мережі через операції кон’юнкції та диз’юнкції, знання подаються у вигляді предикатів, що відповідають підмножинам областей визначення. Кожен із бінарних предикатів описано у вигляді дводольних графів та відповідних формул. Кон’юнкція всіх побудованих бінарних предикатів утворює логічну мережу, яка дозволяє ітераційно обробляти інформацію до досягнення сталого результату. Науковою новизною є розроблена модель, робота якої сприяє автоматизації процесу вибору екскурсій та врахуванню індивідуальних особливостей учнів і шкільних ресурсів. Результати роботи є ефективним інструментом для оптимізації освітніх програм.

 

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

ВЕЧІРСЬКА, І., CОКОЛОВА А., & ВАЛЕНДА, Н. (2025). ПОБУДОВА ФОРМАЛЬНОЇ МОДЕЛІ ПРОЦЕСУ ВИБОРУ ЕКСКУРСІЇ ДЛЯ УЧНІВ НА ПРИКЛАДІ ШКОЛИ «PUSH У ХАРКОВІ» У ВИГЛЯДІ ЛОГІЧНОЇ АСП-МЕРЕЖІ. Computer Systems and Information Technologies, (3), 17–27. https://doi.org/10.31891/csit-2025-3-2